Emballasjeforsk hentet inn foredragsholdere fra Kolonial.no og Komplett på en workshop 15. juni for å kaste lys over emballasjeutfordringer i netthandel med dagligvarer.
– Vi startet opp i 2013 med 10 mennesker som aldri hadde jobbet med dagligvarer før og ikke visste forskjell på D-pak og F-pak, fortalte Jon Kåre Stene i Kolonial.no.
Hard konkurranse
I dag er kolonial.no den største nettbutikken for dagligvarer i Norge, men konkurranse er hard. Selskapet har vært gjennom en periode med stor vekst, men nå er det roligere dager.
– Vi benytter tiden til å stabilisere prosessene. Vi må ha drift i verdensklasse og være litt bedre en de andre for å lykkes, sa Stene.
Dette krever stort utvalg og god kvalitet. Og selv om det snakkes mye om pris, mener Stene at beliggenhet ofte avgjør forbrukernes valg av butikk. – Og siden vi leverer varer på døra, er vi bedre på beliggenhet enn de fleste.
Andelen i dagligvaremarkedet øker
Netthandel øker sin andel i dagligvaremarkedet, og man tror at det vil dobles innen 2020. Det er store regionale forskjeller, og Asia og Storbritannia er lengst framme. Dermed tror Stene på at dette er noe som så vidt har begynt i Norge.
Hva betyr så dette for emballasjebransjen? Den mest opplagte forskjellen at det er bilder som selger produktene i stedet for emballasjen. Kravene til emballasje i butikksetting stiller seg dermed helt annerledes.
– Vi får varer fra grossister eller direkte fra leverandør og sendes direkte til kunde. Det ikke så viktig hvordan produktene ser ut når de kommer til kunden, siden de allerede har kjøpt varene.
Logistikk er viktig
Jon Kåre Stene viste til Amazon og Unilever som har funnet ut at det viktigste i vareplukkingen er hvordan varene er plassert på lastbærerne, og at dette er noe han kjenner seg igjen i.
– Det er ekstremt tidkrevende å rydde pallen og plasser ting på rett sted. Men vi kan gjøre store besparelser på emballasjen som kanskje også sparer miljøet.
Han sier også at roboter kan bli aktuelt for å forenkle plukkprosessene, men at bransjen fortsatt er umoden. Derfor er de på jakt etter leverandører som har tro på netthandel og som er «villige til å leke».
I dag leverer kolonial.no varene i poser i NLP-kasser. Ifølge Stene har de planer om returløsninger der esker kan være et alternativ.
Komplett opplever endringer i netthandel
I Komplett er det Kenneth Hofseth som har ansvaret for innkjøp av emballasje. Han forteller at det har vært en stor utvikling på dagligvaremarkedet siden Komplett starte for 22 år siden. Selv har han vært med på 18 av disse årene.
– Tidligere kom det mange varer inn som ikke var forberedt for netthandel. Nå er det bedre, fortalte han.
Hos Komplett sendes elektronikk videre som den er. Skjønnhets- og velværeprodukter pakkes inn i seks forskjellige typer standardesker på en pakkemaskin som produsere 6.000 esker i året. I dag er eskene glanset, men selskapet tester brune ekser, pappfilm og miljøvennlig tape.
– Den største flaskehalsen er merking og etikettering, så vi forsøker å få satt av plass til en automatpakkelinje. Vi ser også på å metoder for å redusere fyllmassen i emballasjen.
Endrede krav til leveranse og emballering
Komplett produserer fortsatt PCer som krever støtsikker emballasje. De har spart penger på å gå over fra isopor til plast, men ser nå på andre løsninger for esker, slik at PC-ene kan gå gjennom monteringslinjene stående.
Komplett merker nå en forandring i kravene til leveransetiden på nettvarer.
– Før hadde vi noen dager på oss. Nå skal kunden ha leveransen når de ønsker det, ikke når det passer leverandøren. Dette stiller også større krav til emballering, og det er mye mer fokus på emballasjen vi bruker nå enn det var tidligere, sier han.
Workshop for å identifisere forskningsprosjekt
Ole Jan Myhre, markedssjef i Norner, introduserte deltakerne for selve workshop’en. Oppgaven gikk ut på å identifisere spesifikke utfordringer ved emballering for netthandel og identifisere et felles forskningsprosjekt.
SINTEF i Oslo var vertskap for denne workshop’en i regi av Emballasjeforsk.