Emballasjedesign sto på agendaen da rundt 30 deltakere møtte opp til workshop i SmartPack 2030 hos SINTEF i Oslo 27. februar.
Sandro Kvernmo presenterte designbyrået Goods AS som har fem ansatte og har holdt på i ett år
– Vi har som visjon å bygge sirkulær økonomi inn i emballasjen og er blant annet med i Plastløftet, sa Sandro Kvernmo.
Han beskrev en utvikling i samfunnet som han mener må snus. Allerede 29. juli vil vi ha brukt alle jordas ressurser for 2020.
– Det dumpes et lastebillass med plast i havet hvert minutt. Plast er et fantastisk material som vi må ta oss mye bedre av. 66 prosent av de norske forbrukerne sier at bærekraft påvirker deres kjøpsbeslutninger. Dermed må vi gi dem et valg.
Byrået har vært innom bionedbrytbar, bagasse og Paperwise, men har ikke forlatt plast som materiale.
– Papirsugerørene til McDonalds kan ikke gjenvinnes, og emballasje som blander papp og papir er ofte vanskeligere å gjenvinne en plastposen de har erstattet. Brun papp er emosjonelt påvirkende, og det er vanskelig for mange å forstå at dette ofte ikke er det beste valget, sa Kvernmo.
Presenterte studentprosjekt
OsloMet har gjennomført et studentprosjekt sammen med BAMA for å redusere bruken av plast, øke gjenvinning og bidra til mindre matsvinn på Baby Leaf-salat.
Studentene Regina von Koch, Eirik Brage Steen, Kim J.L. Rasmussen og Tor-Einar Sandvik endte opp med å bruke de samme plastposene som før, men satte på kartongsleeves.
– Med trykket kartong utenpå posen, blir denne lettere å resirkulere, siden den er uten trykk. Det er dessuten ikke noe lim mellom posen og kartongen, fortalte studentene.
De presenterte også en logo med «Jeg er først i køen» som er ment å forbrukerne til å velge produkter med kortest holdbarhet. Prosjektene vakte engasjement og begeistring i salen.
Regina von Koch og Brage Steen ledet etterpå en workshop om løsninger på kjøkkenet for å sikre bedre sortering og høyere grad a gjenvunnet husholdningsplast.
Forum for sirkulær plastemballasje
Prosjektleder Jørgen Ingeberg presenterte Forum for sirkulær plastemballasje og gikk deretter over til prosjektet som næringsklyngen har fått i forumet:
- Praktisk bruk av resirkulert plast
- reduksjon av antall materialer i bruk
- mer forutsigbar kvalitet på resirkulert plast.
Klyngen avsluttet dagen med en Workshop fasilitert av Elin Mrøch Langlo i TINE om hva klyngen skal arbeide med og hvordan de får best resultater.
Om SmartPack 2030
Nettverksklyngen SmartPack startet opp i 2017 og har hatt fire årlige samlinger/workshops. I 2019 ble det i tillegg arrangert årsmøte, fortalte Ingeberg. Det var for øvrig på årsmøtet at navnet ble endret til SmartPack 2030.
I 2018 ble arbeidsgruppene for plast- og fiberemballasje startet opp, og prosjekter har blitt gjennomført i samarbeid med Forum for sirkulær plastemballasje, Grønt Punkt Norge og NHO, med flere.
Blant prosjektene kan vi nevne et avsluttet et prosjekt med termoemballasje for kjølevarer utenom kjølekjeden, papiremballasje belagt med plantebasert barriere for nøtter og tørrvarer med lang holdbarhet og fiberemballasje som alternativ emballasje ved eksport av fisk.
SmartPack ble startet av Emballasjeforsk med finansiering fra Oslo, Akershus og Østfold, men sistnevnte fylke trakk seg ut i 2019. For 2020 har vi søkt om støtte fra Viken.
– Vi har fått avslag på søknad om støtte for å bli Arenaklynge i 2018 og 2019, men vurdere ny søknad i 2020, sa Ingeberg.
Emballasjeforeningen har sekretariatet for SmartPack 2030.